Årets bästa bank 2019

Årets bästa bank 2019

Svenskt kvalitetsindex (SKI) gör undersökningar varje år inom olika områden. Ett extra intressant område är vilken bank som är bäst.

Undersökning av årets bank

SKI har sedan 1989 mätt kundnöjdhet inom bank och finans. Undersökningarna görs genom att fråga både privatkunder och företagskunder hur de upplever sin bank. Poängsättningen ligger mellan 0-100 där poäng över 75 kan sägas vara riktigt bra och under 60 visar på stort missnöje bland kunderna.

I ovan bild kan vi se att poängen skiljer ganska så mycket mellan de olika bankerna. 2019 års vinnare är Länsförsäkringar Bank som också ligger över 75 vilket kan sägas vara ett riktigt bra resultat. I andra änden hittar vi två storbanker, Nordea och Swedbank. Båda ligger under 60 vilket inte är speciellt bra betyg.

SKI rapporterar att skillnaderna mellan olika banker aldrig tidigare varit så stor som den är i år. Det är generellt en trend med ökad polarisering mellan de olika bankernas kundnöjdhet.

Även om det under våren var en del negativ medierapportering kring ledningsbyten och penningtvätt har kundnöjdheten inte påverkats nämnvärt av detta. Kunderna verkar ha vant sig vid denna typ av händelser och det påverkar inte kundnöjdheten.

Olika åldersgrupper

Det visar sig i nedan bild att olika åldersgrupper också är olika nöjda med sin bank. De som kallas för ”mitt-i-livet”-kunder, alltså de mellan 30-44 år, är de som är minst nöjda med sina banker. Dock är denna målgrupp bankernas bästa kunder där mycket händer med bolån och sparande och som bankerna gärna vill behålla och utveckla sina affärer med.

Referens: http://www.kvalitetsindex.se/branschundersokningar/bank/

Glöm inte jämföra ditt bolån på Compricer Bolån (affiliatelänk) om du inte är nöjd med din ränta du har idag!

4 thoughts on “Årets bästa bank 2019

  1. Investeraren_tw

    Överlag får man klassa siffrornas nivå som en bransch mitt i ett enda haveri, en bransch som orsakar sin egen utslagning? Och värst är kanske den ihållande trenden i missnöjet, utan att något görs eller gjorts åt saken alls?
    Mvh

    1. Herr Oberoende

      Ja visst finns det rum för förbättringar. Samtidigt är det också viktigt att vi konsumenter visar och berättar vad vi tycker och känner för våra banker. För om vi inte gör det och byter bank om vi är missnöjda kommer bankerna kunna fortsätta att leverera service som ingen är nöjd med och fortfarande tjäna bra med pengar!

  2. Granit

    Folk verkar ha glömt skandalerna med Skandia i början av sekelskiftet, innan de bytte logga.

    1. Herr Oberoende

      Ja det är lätt hänt att det glöms bort i bruset av allt annat som händer i världen. Dock så behöver det inte betyda att Skandia är dåliga pga en skandal som skedde för ca 20 år sedan. De kan också ha lärt sig en läxa och blivit bättre, det får man hoppas i alla fall. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av Skandia så jag vet inte 🙂

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *